Artykuły

Zaobserwuj nas

Romantycy Muzyki Rockowej - "new romantic" według Tomasza Beksińskiego

Romantycy Muzyki Rockowej - "new romantic" według Tomasza Beksińskiego

Na wstępie zaznaczę, że wszystkie cytaty z audycji Tomasza Beksińskiego i jego tłumaczenia tekstów piosenek, użyte w poniższym artykule, pochodzą ze strony  [Audycje Tomasza Beksińskiego >>] Przy pisaniu tekstu w zakresie faktów, poza tym, że korzystałem ze swojej pamięci, to posiłkowałem się też lekturą książek:

Małgorzata Grzebałtowska "Beksińscy. Portret podwójny"
Zdzisław Beksiński, Jarosław Mikołaj Skoczeń "Beksiński. Dzień po dniu kończącego się życia"
Wiesław Weiss „Tomek Beksiński. Portret prawdziwy"

Synth pop w PRL

W Polsce czasów PRL syntezatorowy pop nie cieszył się nadmiernym szacunkiem. Wprawdzie najbardziej popularne utwory z tego kręgu można było usłyszeć na Liście Przebojów Programu Trzeciego, ale przeważnie nie zajmowały tam wysokich pozycji. Chlubnym wyjątkiem była popularność Classix Nouveaux a od połowy lat 80. Depeche Mode. W Polsce królował wtedy polski rock - Maanam, Republika, TSA, Perfect, Oddział Zamknięty. Nie było też wykonawców, którzy grali podobnie do Ultravox, OMD czy Spandau Ballet. Jedynym rodzynkiem było Kombi, które z formacji wykonującej na przełomie lat 70. i 80. pop rocka przeistoczyło się, za sprawą jej lidera Sławomira Łosowskiego, około 1982 roku w grupę synth-popową. Zaistniał też wtedy Bogdan Gajkowski vel Kapitan Nemo a w mniejszym stopniu także Klincz. Byli jeszcze inni wykonawcy, którzy używali syntezatorów, m.in. Lombard czy 2+1, ale początkowo to było wszystko. 

W dodatku w Polsce, wspomniani artyści nie wywodzili się z kręgów nowej fali postpunkowego rocka, jak to było na Zachodzie, ale byli wykonawcami z kręgu mainstreamowego rocka, albo wręcz piosenki estradowej. Z czasem, wraz z rozwojem festiwalu w Jarocinie, zaczęły pojawiać się grupy nowofalowe, które w większym stopniu używały elektroniki. Jednak muzyka, którą wykonywały przeważnie była rodzajem cold wave a nie synth pop. Choć i takie próby podejmowano, jak było w przypadku kieleckiego Domu Mody.  [Zobacz "Dom Mody - rozmowa z Witoldem Gąską o zespole, latach 80., polskim new romantic i muzyce fortepianowej" >>]

Tomasz Beksiński - samotny jeździec

Nie było polskich grup "new romantic" czy też synth-pop. Muzyka będąca wtedy w czołówce popularności w krajach kapitalistycznego Zachodu, nie była promowana w ówczesnych polskich mediach. Wprawdzie w "Magazynie Muzycznym" odnotowano istnienie kilku wykonawców z tego kręgu, ale ukazały się tylko krótkie notatki m.in. o The Human League czy Ultravox. Istniały jednak osoby, które zwróciły uwagę na "new romantic". Jedną z nich był Tomasz Beksiński, wówczas młody student anglistyki, syn słynnego malarza Zdzisława Beksińskiego. 

Młody Beksiński od wczesnych lat był fascynatem muzyki, trochę dziwakiem, na pewno osobą wrażliwą i niepokorną, nie potrafiącą pogodzić się z szarzyzną otaczającego go świata. Od 1979 roku działał jako prezenter muzyczny, prowadząc lokalne dyskoteki m.in. w klubie „Dedal” w Rzeszowie oraz w Sanockim Domu Kultury. Z czasem, trochę dzięki protekcji znajomych ojca, zaczął pracować w polskim radiu. 

Na antenie Polskiego Radia zadebiutował 23 maja 1982 w bloku „Muzyczne Studio Młodych” nadawanym w Programie I Polskiego Radia u boku Bogdana Fabiańskiego. Jego debiut w Programie III Polskiego Radia miał miejsce 2 października 1982 u Marka Niedźwieckiego w audycji „Zapraszamy do Trójki”. W lipcu 1983 został stałym współpracownikiem Programu I Polskiego Radia. Jednak to w radiowej Dwójce otrzymał możliwość prowadzenia audycji autorskiej pn. "Romantycy Muzyki Rockowej" (RMR), która dla mnie i jak sądzę dla wielu innych stała się prawdziwym misterium i radiowym Teatrem Wyobraźni.

Romantycy Muzyki Rockowej

RMR wystartowali 26 marca 1985 roku. W czasach, gdy na umownym "Zachodzie" muzyka "new romantic" wychodziła już z mody, w Polsce dopiero uzyskała szerszą prezentację. To jeden z wielu absurdów ówczesnej socjalistycznej rzeczywstości. Akurat ja z tego skorzystałem, bo będąc urodzonym w 1973 roku, byłem za młody, by około 1980 roku na żywo śledzić rozkwit "new romantic". W 1985 roku miałem 12 lat i byłem już w pełni świadomym odbiorcą muzyki. Więcej, muzyka była wtedy całym moim światem. Wchłaniałem i poznawałem całą historię muzyki rozrywkowej od lat 60. poczynając. Najbardziej oczywiście fascynowała mnie wówczas współczesna muzyka. Interesował mnie polski rock a także wykonawcy w rodzaju Ultravox, Kajagoogoo, Howard Jones etc. Wtedy właśnie natrafiłem na audycję RMR.

RMR Beksińskiego słuchałem od początku. Początkowo tylko po to, żeby zgrywać prezentowane tam płyty, jak z innych ówczesnych audycji w rodzaju Wieczór Płytowy. Pierwsze dziesieć programów RMR przedstawiał spiker, więc magii żadnej nie było. Z czasem jednak, gdy prowadzenie audycji przejął osobiście Beksiński, wszedłem w świat, który autor zaczął kreować.

Już pierwsze audycje, czytane przez spikera, wskazywały, że RMR to nie tylko autorski program Beksińskiego, ale również autorska wizja "nowego romantyzmu". Usłyszeliśmy wtedy muzykę Ultravox (w aż 4 audycjach!), Gary Numana, Spandau Ballet, Real Life, Howarda Jonesa i w dwóch audycjach ... Joy Division. Już było wiadomo, że Beksiński stworzył coś wyjątkowego i niezwykłego. To nie była kolejna zwykła audycja po to, by zgrać z radia nowe płyty. Tu chodziło o coś więcej.

Ultravox i credo "nowego romantyzmu" według Beksińskiego

Beksiński osobiście RMR zaczął prowadzić 6 czerwca 1985 roku. Nadał wtedy płytę "Orchestral Manoeuvres In The Dark" (1980). Swoje credo dotyczące "nowego romantyzmu" najpełniej przedstawił 18 czerwca 1985 roku, kiedy zaprezentował płytę "Vienna" Ultravox wraz z tłumaczeniami tekstów. Oddajmy głos Beksińskiemu:

"Proszę Państwa, tak oto kończy się płyta "Vienna".[...] "Vienna" - "Wiedeń", pierwszy prawdziwie noworomantyczny poemat muzyczny na syntezator[...] I teraz teksty, które rzucają bardzo wiele światła na ideę nowego romantyzmu.

"New Europeans" - prawdziwe credo syntezatorowego rocka.

Na cichej ulicy zalanej deszczem
Stał młody, samotny człowiek
Z radioodbiornikiem przytulonym do twarzy
Stare melodie już dawno przebrzmiały
I teraz na zatłoczonej, zalanej słońcem plaży
On zakłada swoje słuchawki
W pieśni syntezatorów wiruje nowoczesny świat
Takie jest europejskie dziedzictwo
Dzisiejsza kultura
Tacy są nowi Europejczycy

"Passing Strangers" - "Mijając nieznajomych".

Byliśmy tacy młodzi, próżni, pełni nadziei
Tańczyliśmy w mroku, śpiewaliśmy w deszczu
Rozmawialiśmy, mijając nieznajomych
Zawsze jednak lądując w punkcie wyjścia
Zgubieni w tłumie staliśmy samotnie
Jak złoczyńcy, skradając się przez wspomnienia
Ściskając uczucia, tuląc się do siebie zbyt mocno
Jesteśmy więźniami naszych wyblakłych tajemnic
Zgruchotanych przez światło i przemienionych w proch
Czas ucieka zbyt szybko

"Sleepwalk" - "Spacer we śnie".

Toczę się, przewracam, mamroczę coś
I wzywam różne imiona
Nagi i pokrwawiony
Bezradnie zmieniam swoje twarze
Byliśmy daleko od siebie
Ale zderzyliśmy się, spacerując we śnie
Nie czuję już swych palców
Które zaciskam wokół mej szyi
Podczas gdy śnię, spacerując we śnie

"Mr. X" - "Pan X" - być może jest nim John Foxx.

Oto zdjęcie człowieka prawdziwie obcego
Mógł być mordercą, mógł być ślepcem z laską
Może zginął przed laty w wypadku samochodowym

Kiedyś wydawało mi się, że go widziałem
Ale gdy spytałem go o godzinę, odwrócił się
To jednak nie był on

Szukałem go długo

Ujrzałem go nagle na lotnisku
Pomachałem nawet do niego, ale chyba mnie nie zauważył
To dziwne uczucie, już wiem kim jest Pan X

I wreszcie słynny "Wiedeń".

W zimnym powietrzu
Które zamrażało nasz oddech na okiennych szybach
Spacerowaliśmy, a potem leżeliśmy, czekając
Muzyka snuje się wokół nas
Nawiedza dźwiękami staccato
Wzywa swym rytmem
W nocy jesteśmy samotni
Minęło uczucie
Zostaliśmy tylko ty i ja
Gdy światło dnia
Przynosi chłodną, pustą ciszę
Wystarczy pomachać ręką
I zimne, szare niebo zniknie na horyzoncie
Znowu zostajemy tylko ty i ja i Wiedeń
Ale dla mnie jest to bez znaczenia

Proszę Państwa, myślę, że teksty piosenek, cytowane przed chwilą, pomogły Państwu zrozumieć, skąd wzięło się określenie new romantic. Mam też nadzieję, że od tej chwili nagrania Ultravox będą dla Państwa jakby bogatsze i że łatwiej odnajdą się Państwo w ich romantycznej atmosferze[...]"

W ten sposób Beksiński zbudował pomnik Ultravox, któremu do dzisiaj oddają hołdy ci, którzy wówczas słuchali słów Beksińskiego. Czy zasłużenie? Ja nie mam żadnych wątpliwości, że tak.

Koniec Romantyków Muzyki Rockowej

Audycja o "nowych romantykach" i "postnoworomantykach" trwała aż do czerwca 1990 roku. Po przemianach społeczno-politycznych radio przestało prezentować płyty w całości. Socjalistyczne piractwo musiało odejść do przeszłości a radiowe dziennikarstwo muzyczne wypracować nową formułę. To była jedna z przyczyn końca audycji radiowych, które powstały w polskim radiu przed 1989 roku. W przypadku RMR dodatkowo dochodzi duch czasu. 

W czasach, gdy rodził sę grunge a do mainstreamu przebijał się thrash metal, w polskim radiu nadal istniała audycja, która promowała new romantic... To z jednej strony pokazuje skalę zapóźnienia cywilizacyjnego, w którym wówczas znajdowaliśmy się. Z drugiej strony RMR była niszą, w której mogli schronić się wszyscy, którzy chcieli słuchać "romantycznej muzyki rockowej". 

Tomasz Beksiński 18 czerwca 1990 rok tak zapowiadał ostatnią audycję RMR:

"[...] Dzisiaj audycja numer 260. Będzie ich wszystkich 261 łącznie z tą, która pojawi się za tydzień o tej porze. I myślę, proszę Państwa, że za tydzień będziemy mogli sobie posłuchać może nie najlepszej płyty, ale takiej płyty, która w pewnym sensie zamknie ten cały nasz okres noworomantyczny i postnoworomantyczny. Konkretnie płyta zespołu Visage, trzecia, "Beat Boy", której jak dotąd nie słuchaliśmy w tym cyklu, no ale wydaje mi się właśnie jej wysłuchanie, a płyta ukazała się w roku '84, powinno zakończyć te wszystkie nasze rozważania, które kontynuowaliśmy przez wiele, wiele poniedziałkowych, a kiedyś na samym początku wtorkowych popołudni bądź wieczorów."

Tydzień później, 25 czerwca 1990 roku, Beksiński żegnał się ze swoimi słuchaczami w ten sposób: 

"Samotny mężczyzna na pustym peronie
Przy jego boku walizka
Para oczu spogląda chłodno w milczeniu
Gdy on przestraszony próbuje się ukryć
Wszyscy znikamy w szarości

To fragment tekstu do jednego ze sztandarowych utworów muzyki new romantic, pierwszego wielkiego przeboju zespołu Visage - "Fade To Grey". Za chwilę pożegnamy się tym utworem. Chciałbym jeszcze na koniec coś przyjemnego Państwu powiedzieć. [...]Chciałbym, proszę Państwa, abyśmy razem wybrali się do tej następnej stacji, bo w tej chwili czuję się trochę jak ten samotny mężczyzna na pustym peronie, a przy jego boku walizka. Tą naszą następną stacją będą piątki o godzinie 23:45, już od 6 lipca. Będzie to różna muzyka. Nie tylko taka jakiej słuchaliśmy w poniedziałki, będzie tam wszystko. I mam cichą nadzieję, że do tej następnej stacji nie pojadę tym pociągiem sam, tylko że wybierzemy się tam razem. Tak więc z prawdziwą przyjemnością mówię Państwu do usłyszenia."

Przyznam, że ja nie wsiadłem do tego pociągu i do następnej stacji Beksiński podążył beze mnie. Wtedy moje drogi, jako słuchacza, z Beksińskim rozeszły się. Słuchałem już wtedy zupełnie innej muzyki, niż ta którą Beksiński zaczął prezentować w latach 90. w Trójce, a która była wynikiem jego wzmagającej się fascyncji horrorem, wampiryzmem i gotykiem. 

Rozczarowanie Beksińskiego muzyką "new romantic"

Po kilku latach Beksiński zaczął dystansować się od new romantic oraz swojej roli w popularyzacji tego nurtu. W artykule pt. "Strzał w 10-tkę new romantic", opublikowanym w numerze 7/1995 pisma "Tylko Rock", pisał: 

"Zdaję sobie sprawę z tego, że w dużym stopniu ponoszę odpowiedzialność za spopularyzowanie w Polsce tego krótkotrwałego i w sumie mało znaczącego w historii rocka stylu, zwanego "new romantic". Jednak na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych był on jedynym światłem w mroku zgrzytów i hałasów, punkowych jazgotów, awangardowych brudów..."

To podsumowanie wiele mówi o tym w jak bardzo autorski sposób Beksiński postrzegał "new romantic". Jak wynika z książki Dylana Jonesa "Sweet Dreams: Od kultury klubowej do kultury stylu. Opowieść o Nowych Romantykach" - [czytaj artykuł: "Sweet Dreams - Opowieść o Nowych Romantykach" >>] , "new romantic" wprawdzie stawiał się w kontrze do sceny punkowej, jednocześnie jednak poniekąd wyłonił się z niej.  

Ttumacząc się jakby z mistyfikacji, którą sam stworzył, Beksiński pisał w "Tylko Rocku": 

"Styl stworzony przez nowofalowych użytkowników syntezatorów ochrzczono mianem "new romantic" głównie dlatego, iż ci stosunkowo młodzi wykonawcy dość zabawnie łączyli taneczny hedonizm z dekadencją spod znaku "no future". Gdyby ktoś pokusił się o złośliwą, lecz wierną karykaturę typowego "nowego romantyka", musiałby narysować tańczącego Giaura z syntezatorem pod pachą, Śpiewającego o cierpieniach młodego Wertera. Z jednej strony dużo było w tej muzyce emocji, wzruszeń, wręcz cierpiętniczych klimatów... a z drugiej niektórzy piewcy "new romantic" z powodzeniem pełnili rolę efektownych wieszaków na kolorowe ciuchy, przez co stali się dyktatorami mody (vide Duran Duran). Niektórym jednak udało się stworzyć swoiste arcydzieła. Ale moda na "new romantic" trwała krótko i gdy termin stał się znany w Polsce, był już martwy."

Wszystko to prawda, ale w audycjach RMR słuchacze mieli inny obraz tego zjawiska i to namalowany przez samego Beksińskiego. Można wręcz napisać, że Beksiński opowiadał o muzyce, którą sam wymyślił. Mówił o modzie, która wprawdzie naprawdę istniała, ale miała innych charakter niż ten kreowany w audycjach Beksińskiego. "New romantic" według Beksińskiego był piękniejszy, wznioślejszy, wyjątkowy a nie "zwykły, prosty i niewiele znaczący w historii rocka", jak sam pisał o nim po latach.

Popkultura doby realnego socjalizmu 

Ta mistyfikacja była możliwa do przeprowadzenia w Polsce socjalistycznej, gdy większość Polaków była odcięta od świata i wiedzy co się tak naprawdę dzieje na tzw. "Zachodzie". Z drugiej strony jednak, Beksiński stworzył swoją autorską wizję "nowego romantyzmu", w którym było miejsce zarówno dla Ultravox, Depeche Mode,  Joy Division czy Clan of Xymox. Gdy w latach 90. "sprawa się rypła" i więcej osób zaczeło zauważać, że żyliśmy w fikcyjnej rzeczywistości popkultury realnego socjalizmu, sam Beksiński zaczął się wycofywać ze swoich tez.

Smutny koniec Beksińskiego

Lata 90. to w ogóle nie był dobry czas dla synth popu i new romantic. Wtedy ja też przestałem słuchać tej muzyki. Przestałem również słuchać radia. Nie słuchałem nowych audycji Beksińkiego w radiowej Trójce. Nie podobał mi się również nowy, "wampiryczny" wizerunek dziennikarza. Choć już w latach 80. Beksiński przejawiał takie tendencje - od zawsze lubił horror, czy poezję Edgara Alana Poe - to jednak wcześniej przyjęło to inną formę. Nowy romantyzm, oprócz składnika melancholijnego i romantycznego, miał też w sobie element futuryzmu i swoistego "wyjścia do przodu". 

Zmieniło się to w latach 90. kiedy Beksiński zaczął coraz bardziej "odlatywać" w kierunku gotycko-wampirycznym z czym zupełnie nie było mi po drodze. Czytałem jeszcze jego teksty w "Tylko Rocku", włącznie z często kontrowersyjnymi felietonami, ale to był wtedy mój jedyny kontakt z działalnością Beksińskiego. Jego pożegnalny felieton czytałem z mocnym niepokojem. Niestety, wkrótce po tym, dotarła do mnie wiadomość, że Beksiński popełnił samobójstwo.

Tęsknota za utraconym czasem

Dzisiaj, po ponad prawie 25 latach od śmierci Beksińskiego i 34 od chwili, gdy ostatni raz wybrzmiała w radiowej Dwójce audycja RMR, wolę raczej pamiętać te wielkie chwile Beksińskiego z lat 80. Gdy dzięki jego audycji okazało się, że istnieje muzyka, która nie tylko potrafi ukoić troski dnia codziennego, ale i wyznaczyć nowe ścieżki Przyszłości. I za tę magię, którą Beksiński stworzył wtedy, jestem mu wdzięczny. Na pewno była ona jedną z inspiracja dla powstania strony Alternativepop.pl

Andrzej Korasiewicz
05.03.2024 r.

Poniżej lista audycji Romantycy Muzyki Rockowej wraz z prezentowanymi w nich albumami - za stroną  [Audycje Tomasza Beksińskiego >>]

1985

1985-03-26 - ULTRAVOX - Systems Of Romance
1985-04-02 - GARY NUMAN "Replicas"
1985-04-09 - ULTRAVOX "The Collection" Cz.1
1985-04-16 - ULTRAVOX "The Collection" Cz.2
1985-04-23 - ULTRAVOX "The Collection" Cz.3 Maxi Version
1985-04-30 - SPANDAU BALLET "Journey To Glory"
1985-05-07 - REAL LIFE "Heartland"
1985-05-14 - HOWARD JONES "The Twelve Inch Album"
1985-05-21 - JOY DIVISION "Unknown Pleasures"
1985-05-28 - JOY DIVISION "Closer"
1985-06-04 - OMD "Orchestral Manoeuvres In The Dark"
1985-06-11 - THE HUMAN LEAGUE "Reproduction"
1985-06-18 - Ultravox "Vienna"
1985-06-25 - VISAGE "Visage"
1985-07-02 - THE HUMAN LEAGUE "Dare!"
1985-07-06 - DEAD OR ALIVE "Dead Or Alive"
1985-07-09 - KIM WILDE "Select"
1985-07-10 - CHINA CRISIS "Working With Fire And Steel"
1985-07-13 - DEAD OR ALIVE "Sophisticated Boom Boom"
1985-07-16 - China Crisis - "Flaunt The Imperfection" (1985)
1985-07-20 - DEAD OR ALIVE "Youthquake"
1985-07-23 - THE TWINS "A Wild Romance"
1985-07-27 - YAZOO "Upstairs At Eric's"
1985-07-30 - COMPILATION NEW ROMANTIC
1985-08-06 - Dead Or Alive - "Sophisticated Boom Boom" (1984)
1985-08-13 - Dead Or Alive - "Youthquake" (1985), i ...
1985-08-20 - The Buggles - "The Age Of Plastic" (1980), The Twins (1 utwór)
1985-08-27 - Yazoo - "Upstairs At Eric's" (1982), Situations
1985-09-03 - Depeche Mode "Speak & Speel"
1985-09-10 - John Foxx - "Metamatic" (1980)
1985-09-17 - JOHN FOXX "The Garden"
1985-09-24 - JOHN FOXX "Metal Beat" - Canada Compilation
1985-10-01 - TALK TALK "The Party's - Over"
1985-10-05 - ULTRAVOX "Monument"
1985-10-08 - SOFT CELL "Tainted Love" EP
1985-10-12 - NEW ORDER "Movement" (Wieczorem premiera The Gift Midge Ure)
1985-10-15 - ULTRAVOX "Rage In Eden"
1985-10-19 - VISAGE "The Anvil"
1985-10-22 - JOHN FOXX "In Mysterious Ways"
1985-10-29 - Depeche Mode "A Broken Frame"
1985-11-05 - Ultravox - Accent On Youth, The Ascent, Your Name, "Monument" (1983)
1985-11-12 - New Order - "Movement" (1981)
1985-11-19 - Visage - "The Anvil" (1982)
1985-11-26 - Orchestral Manoeuvres In The Dark - "Organisation" (1980)
1985-12-02 - "Ultravox!" (1977)
1985-12-09 - Ultravox - "Ha! Ha! Ha!" (1977), "Systems Of Romance" (1978) (2 utwory)
1985-12-16 - Ultravox - "Systems Of Romance" (reszta), John Foxx - "Endlessly" (12') (1983)
1985-12-17 - JOHN FOXX - Maxi Single
1985-12-23 - Depeche Mode, John Foxx
1985-12-24 - Depeche Mode - Pierwsze Maxi Single
1985-12-30 - The Icicle Works - Assumed Sundown, Midge Ure - That Certain Smile, 3 utwory, Depeche Mode - "The Singles 1981-1985" (2 strona), John Foxx - Enter The Angel (Extended)

1986

1986-01-06 - REAL LIFE "Flame"
1986-01-13 - SIMPLE MINDS "Once Upon A Time"
1986-01-20 - GARY NUMAN "Fury"
1986-01-27 - TALK TALK "It's My Mix"
1986-02-03 - COCTEAU TWINS "Garlands"
1986-02-05 - Cocteau Twins - "Garlands" (1982)
1986-02-10 - Depeche Mode - Koncerty cz.1
1986-02-12 - Depeche Mode - koncert z Hammersmith Odeon 1982.10.25
1986-02-17 - Depeche Mode - Koncerty cz.2
1986-02-19 - Dead Can Dance - De Profundis, Depeche Mode - koncert z 1982.10.25 (2 utwory), koncert z Liverpoolu 1984.09.29 (4 utwory), "People Are People" (198?) (2 utwory), My Secret Garden, Dead Can Dance - De Profundis 
1986-02-24 - THE TWINS "Passion Factory"
1986-02-26 - The Twins - "Passion Factory" (1981)
1986-03-03 - TALK TALK "The Colour Of Spring"
1986-03-05 - Talk Talk - "The Colour Of Spring" (1986)
1986-03-10 - SOFT CELL "Non Stop Erotic Cabaret"
1986-03-12 - Soft Cell - "Non Stop Erotic Cabaret" (1981)
1986-03-17 - Dead Can Dance "Spleen And Ideal"
1986-03-19 - Dead Can Dance - "Spleen And Ideal" (1985)
1986-03-24 - OMD "Architecture And Morality"
1986-03-26 - Orchestral Manoeuvres In The Dark - "Architecture And Morality" (1981), Navigation
1986-03-29 - Wydanie specjalne - MIDGE URE EP, TALK TALK
1986-04-05 - Depeche Mode - "Black Celebration" (1986?)
1986-04-07 - DURAN DURAN "Duran Duran"
1986-04-14 - Kim Wilde - "Kim Wilde" (1981)
1986-04-21 - OMD - B side singles
1986-04-28 - Depeche Mode "Construction Time Again"
1986-05-03 - CLASSIX NOUVEAUX "Night People"
1986-05-05 - Classix Nouveaux - "Night People" (1981)
1986-05-12 - JOY DIVISION "Still" cz.1
1986-05-19 - JOY DIVISION "Still" cz.2
1986-05-26 - "Clan Of Xymox" (1985)
1986-06-02 - White Door "Windows"
1986-06-09 - TEARS FOR FEARS "The Hurting"
1986-06-16 - PSEUDO ECHO "Autumnal Park"
1986-06-23 - COCTEAU TWINS "Head Over Heels"
1986-06-30 - Dif Juz - "Extractions"
1986-07-07 - THE TWINS "Hold On To Your Dreams"
1986-07-14 - JOHN FOXX "In Mysterious Ways" (powt.)
1986-07-21 - TALK TALK "The Colour Of Spring" (powt.)
1986-07-28 - PROPAGANDA "A Secret Wish"
1986-08-04 - CHINA CRISIS "Difficult Shapes And Passive Rhythms"
1986-08-11 - HOWARD JONES - Maxi single
1986-08-18 - TALK TALK "The Party's Over" (powt.)
1986-08-25 - JOHN FOXX "The Golden Section"
1986-09-01 - John Foxx - załącznik do "The Garden" + single
1986-09-08 - THE SISTERS OF MERCY "The First And Last And Always"
1986-09-15 - COCTEAU TWINS "The Treasure"
1986-09-22 - OMD "Dazzle Ships"
1986-09-29 - ULTRAVOX "Quartet"
1986-10-06 - TALK TALK "It's My Life"
1986-10-13 - Duran Duran - "Rio"
1986-10-20 - OMD "The Pacific Age"
1986-10-27 - ULTRAVOX "U-Vox"
1986-11-03 - THIS MORTAL COIL "It'll End In Tears"
1986-11-10 - ULTRAVOX "Lament"
1986-11-17 - YAZOO "You And Me Both"
1986-11-24 - YAZOO - Maxi single
1986-12-01 - Clan Of Xymox "Medusa"
1986-12-08 - Depeche Mode - Maxi single cd.
1986-12-15 - ICEHOUSE "Icehouse"
1986-12-22 - ICEHOUSE "Primitive Man"
1986-12-29 - PET SHOP BOYS - Single

1987

1987-01-05 - Chris de Burgh - "Into The Light" (1986)
1987-01-12 - Depeche Mode - "Some Great Reward" (1984)
1987-01-19 - The Expression - "Conscience" (1985), Duran Duran - Vertigo (fragment)
1987-01-26 - Kids In The Kitchen - "Shine" (1985)
1987-02-02 - Opposition - "Intimacy" (1983)
1987-02-09 - "A Flock Of Seagulls" (1982)
1987-02-16 - Soft Cell "Non Stop Extatic Dancing" (1982), "Torch" (12') (1982)
1987-02-23 - Japan - "Adolescent Sex" (1978)
1987-03-02 - Japan - "Obscure Alternatives" (1979)
1987-03-09 - Ultravox - "Vienna" (1980)
1987-03-16 - Ultravox - "Rage In Eden" (1981)
1987-03-23 - Midge Ure - "The Gift" (1985)
1987-03-30 - Breathless - "The Glass Bead Game" (1986), Duran Duran - We Need You (fragment)
1987-04-06 - Bauhaus - nagrania z singli i maksisingli
1987-04-13 - Tears For Fears - "Songs From The Big Chair" (1985)
1987-04-20 - ---
1987-04-27 - Arcadia - "So Red The Rose" (1985)
1987-05-04 - Talk Talk - nagrania z singli i maksisingli
1987-05-11 - The Blue Nile - "A Walk Across The Rooftops" (1984)
1987-05-18 - Joy Division - nagrania z singli i maksisingli, New Order - "Ceremony" (SP) plus tłumaczenia tekstów
1987-05-25 - The Sisterhood - "Gift" (1986)
1987-06-01 - Talk Talk - nagrania z singli i maksisingli, White Door - Flame In My Heart (fragment)
1987-06-08 - Depeche Mode - nagrania z singli i maksisingli
1987-06-15 - Depeche Mode - nagrania z singli i maksisingli
1987-06-22 - Ultravox - nagrania z singli i maksisingli
1987-06-29 - Orchestral Manoeuvres In The Dark - nagrania z singli i maksisingli
1987-07-06 - Classix Nouveaux - "Secret" (1983)
1987-07-13 - Erasure - "The Circus" (1986)
1987-07-20 - Kim Wilde - "Catch As Catch Can" (1983?)
1987-07-27 - Kim Wilde - "Teases And Dares" (1984)
1987-08-03 - Alison Moyet - "Alf" (1984)
1987-08-10 - Howard Jones - "One To One" (1986)
1987-08-17 - The Twins - "Until The End Of Time" (1985), The Golden Ring
1987-08-24 - Alison Moyet - "Raindancing" (1987)
1987-08-31 - Erasure - "Wonderland" (1986)
1987-09-07 - The Human League - "Reproduction" (1979)
1987-09-14 - The Human League - "Travelogue" (1980), Roll 'N' Roll, Dance Vision
1987-09-21 - Duran Duran - "Seven And The Ragged Tiger" (1983), Secret Octobar
1987-09-28 - Duran Duran - nagrania z singli i maksisingli oraz remiksy
1987-10-05 - ---
1987-10-12 - Dead Can Dance - "Within The Realm Of A Dying Sun" (1987), De Profundis
1987-10-19 - Gary Numan - "Telekon" (1979)
1987-10-26 - Simple Minds - "Life In A Day" (1979)
1987-11-02 - Ultravox - "The 12' Collection" (1984)
1987-11-09 - Ultravox - nagrania z singli i maksisingli
1987-11-16 - Depeche Mode - nagrania z singli i maksisingli
1987-11-23 - Depeche Mode - nagrania z singli i maksisingli
1987-11-30 - Orchestral Manoeuvres In The Dark - "Junk Culture" (1984)
1987-12-07 - Breathless - "Three Times And Waving" (1987)
1987-12-14 - Icehouse - "Man Of Colours" (1987)
1987-12-21 - Midge Ure - nagrania z singli i maksisingli
1987-12-28 - David Sylvian - "Secrets Of The Beehive" (1987)

1988

1988-01-04 - Talk Talk - "The Party's Over" (1982)
1988-01-11 - Depeche Mode - "Music For The Masses" (1987)
1988-01-18 - Duran Duran - "Duran Duran" (1981)
1988-01-25 - New Order - "Substance" (1987) (fragment)
1988-02-01 - New Order - "Substance" (1987) (fragment)
1988-02-08 - New Order - "Substance" (1987) (fragment)
1988-02-15 - Fad Gadget - "Fireside Favourites" (1980), "One Man's Meat" (12'') (1984)
1988-02-22 - "Clan Of Xymox" (1985) (bez 1 utworu)
1988-02-29 - Clan Of Xymox - A Day, "Medusa" (1986)
1988-03-07 - Pieter Nooten, Michael Brook - "Sleeps With The Fishes" (1987)
1988-03-14  - Ultravox - "Monument"
1988-03-21 - Orchestral Manoeuvres In The Dark - "Crush" (1985), Secret (Ext.), So In Love
1988-03-28 - The Icicle Works - High Time, Tears For Fears - utwory z singli (?)
1988-04-04 - ---
1988-04-11 - Heaven 17 - "Penthouse And Pavement" (1980), I'm Your Money, A-Ha! (fragment 1 utworu)
1988-04-18 - Simple Minds - "Real To Real Cacophony" (1979), Kissing The Pink (1 utwór), The Icicle Works (1 utwór we fragmencie)
1988-04-25 - Sunglasses After Dark (1 utwór), The Sisters Of Mercy - "Temple Of Love" (12'') (1983), Richenel (1 utwór), Days Of Sorrow - "Wild World" (12'') (1986), This Mortal Coil (2 utwory)
1988-05-02 - "The Icicle Works" (1984), Reverie Girl, High Time (fragment)
1988-05-09 - David Sylvian - "Brilliant Trees" (1984), Withered Wall (wersja instrumentalna)
1988-05-16 - Joy Division - "Unknown Pleasures" (1979)
1988-05-23 - Camouflage "Voices And Images"
1988-05-30 - Depeche Mode - koncert z Hammersmith Odeon 1982.10.25 (1988?)
1988-06-06 - Depeche Mode
1988-06-13 - Fad Gadget - "Incontinent"
1988-06-20 - Fad Gadget - "Under The Flag" (1982), 4M
1988-06-27 - The Pet Shop Boys - nagrania z singli i maksisingli
1988-07-04 - Duran Duran - "Rio" (1982), Marc Almond (2 utwory)
1988-07-11 - Classix Nouveaux - "La Verite" (1982), Robots Dance, Old World For Sale, It's Not Too Late
1988-07-18 - Duran Duran, Talk Talk, Camouflage
1988-07-25 - Noworomantyczna mieszanka - Visage, Ultravox, Icehouse, Joy Division, John Foxx, Fashion, The Icicle Works, Howard Jones, Talk Talk (po1 utworze), The Expression (2 utwory)
1988-08-01 - Arcadia - "So Red The Rose" (1985), Duran Duran - Save A Prayer (fragment)
1988-08-08 - Ultravox - "Lament"
1988-08-15 - Ultravox (1 utwór), White Door - "Windows" (1983), Flame In My Heart
1988-08-22 - "Orchestral Manoeuvres In The Dark" (1980), "Organisation" (1980) (fragment)
1988-08-29 - Orchestral Manoeuvres In The Dark - "Organisation" (reszta), "Architecture And Morality" (1981)
1988-09-05 - Sisters Of Mercy - "Floodland" (1987)
1988-09-12 - Midge Ure - "Answers To Nothing" (1988), Joy Division - Autosuggestion (fragment)
1988-09-19 - Sisters Of Mercy - 2 utwory, "Dominion" (1988?), "The Reptile House" (12') (1983?)
1988-09-26 - Talk Talk - "Spirit Of Eden" (1988)
1988-10-03 - Joy Division - "Substance" (1988), Transmission (live)
1988-10-10 - Joy Division - Transmission (live) [?]
1988-10-17 - Cocteau Twins - "Garlands"
1988-10-24 - Cocteau Twins - "Garlands", "Lullabies", "Peppermint Pig"
1988-10-31 - Soft Cell - "The Art Of Falling Apart" (1983), Torch
1988-11-07 - The Sisterhood - "Gift" (1986), The Sisters Of Mercy - "Lucretia (My Reflection)" (1988)
1988-11-14 - Cocteau Twins - "Head Over Heels" (1983)
1988-11-21 - The Icicle Works - "The Small Price Of A Bicycle" (1985)
1988-11-28 - Siouxsie & The Banshees - "Peepshow" (1988), Song From The Edge Of The World, The Whole Price
1988-12-05 - Depeche Mode - "Music For The Masses" (tylko dodatki kompaktowe), "Never Let Me Down Again", dodatki nadano z kompaktu
1988-12-12 - Depeche Mode - "Behind The Wheel" (1987), "Little 15" (1987), "It's Called A Heart" (3 maksisingle), "Stripped" (1986) (2 utwory) 
1988-12-19 - Sisters Of Mercy - "First And Last And Always" (1985), Blood Money, Bury Me Deep
1988-12-26 - Sisters Of Mercy - Anaconda, "Alice" (12''), "Body And Soul" (12''), "Walk Away" (12'') (2 strona), Emma

1989

1989-01-02 - John Foxx - "The Garden" (1981), Sisters Of Mercy - Adrenochrone
1989-01-09 - Siouxsie & The Banshees - "Peepshow" (1988), Sisters Of Mercy - Lucretia (My Reflection) (fragment)
1989-01-16 - ---
1989-01-23 - The Cure - "Boys Don't Cry" (1979), "Three Imaginary Boys" (1979?) (6 utworów)
1989-01-30 - The Cure - "Seventeen Seconds" (1980), "Staring At The Sea" (1986?) (4 utwory)
1989-02-06 - Orchestral Manoeuvres In The Dark - "The Pacific Age" (1986)
1989-02-13 - Talk Talk - "It's My Mix" (1983), Does Caroline Know? (live) (fragment?)
1989-02-20 - Cocteau Twins - "Tiny Dynamine - Echoes In A Shallow Bay" (1985), "Aikea Guinea" (1984?) (3 utwory)
1989-02-27 - The Cure - "Faith" (1981), Charlotte Sometimes (fragment)
1989-03-06 - The Cure - "Pornography" (1982)
1989-03-07 - Cockney Rebel - "The Human Menagerie" (1973)
1989-03-13 - "Visage" (1980), We Move (fragment?)
1989-03-20 - Visage - "The Anvil" (1982), She's A Machine
1989-03-27 - ---
1989-04-03 - The Cure - "Japanese Whispers" (1982), "Staring At The Sea" (fragment)
1989-04-10 - The Cure - "The Top" (1984), The Bolshoi - Crack In Smile (fragment?)
1989-04-17 - Xmal Deutschland - "Fetisch" (1983)
1989-04-24 - Xmal Deutschland - "Tocsin" (1984)
1989-05-01 - Cocteau Twins - "The Pink Opaque" (1986)
1989-05-08 - Xymox - "Twist Of Shadows" (1989)
1989-05-15 - The Cure - "Concert" (1985), "Let's Go To Bed" (12'') (1983?)
1989-05-22 - The Cure - "Head On The Door" (1985), "Boys Don't Cry" (12'') (1986), Joy Division - Love Will Tear Us Apart
1989-05-27 - DEPECHE MODE - Maxi single
1989-05-29 - Depeche Mode - Stripped, "A Question Of Lust" (2 maksisingle) (1985?), "A Question Of Time" (2 maksisingle?) 
1989-06-05 - The Cure - "Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me" (1987) plus...?
1989-06-12 - The Cure - "Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me" (1987)
1989-06-19 - Cocteau Twins - "Victorialand" (1986), "Love's Easy Tears" (1986)
1989-07-03 - Jad Vio - "Cellar Dreams" (1987), The Cure (2 utwory, drugi we fragmencie)
1989-07-10 - Alphaville - nagrania z singli i remiksy z płyty „Forever Young”
1989-07-17 - Ultravox - "Quartet" (1982); The Cure – “Same Deep Water As You”
1989-07-24 - OMD - "The Best Of O.M.D." (1987) cz.1
1989-07-31 - OMD - "The Best Of O.M.D." (1987) cz.2; O.M.D. - "Dazzle Ships" (1983)
1989-08-07 - Depeche Mode - "Speak & Spell" (1981)
1989-08-14 - Depeche Mode - I Just Can't Get Enough, Yazoo - "Upstairs At Eric's" (1982)
1989-08-21 - Yazoo - "You And Me Both" (1983), The Cure - The Same Deep Water As You" (fragment)
1989-08-28 - Red Box - "The Circle And Square" (1987), Chenco (fragment)
1989-09-04 - THE CURE - Disintegration
1989-09-11 - The Cure - Disintegration (dokończenie) + maxi single
1989-09-18  - Martin L. Gore - "Counterfeit" (1989), Marc Almond - "A Woman's Story" (1986)
1989-09-25 - The Glove - "Blue Sunshine" (1983)
1989-10-02 - Cocteau Twins - "The Moon And The Melodies" (1986), ...?
1989-10-09 - Cocteau Twins - "Blue Bell Knoll" (1988), Ivo, Orange Appled (fragment?)
1989-10-16 - Simple Minds - "Life In A Day" (1979)
1989-10-23 - Simple Minds - "Real To Real Cacophony" (1979)
1989-10-30 - Simple Minds - "Empires And Dance" (1980)
1989-11-06 - Xmal Deutschland - "Viva!" (1987?)
1989-11-13 - Bauhaus - "In The Flat Field" (1980)
1989-11-20 - Bauhaus - "In The Flat Field" (reszta), "Bela Lugosi's Dead" (1979)
1989-11-27 - Bauhaus - "Mask" (1981)
1989-12-04 - Breathless - "Chasing Promises" (1989)
1989-12-11 - The Cure - Carnage Visors, Close To Me, "Lovesong" (1989?)
1989-12-18 - Kissing The Pink - "Naked" (1983), Icehouse - Touch The Fire, Jimmie Dean
1989-12-25 - ---

1990

1990-01-01 - ---
1990-01-08 - Simple Minds - "Sons And Fascination" (1981)
1990-01-15 - Simple Minds - "Sister Feelings Call" (1981), ...
1990-01-22 - The Cure - "Anomalies 77-84" (1984), "Why Can't I Be You?" (12'') 
1990-01-29 - Icehouse - "Primitive Man" (1982)
1990-02-05 - Icehouse - "Sidewalk" (1984), B-Movie
1990-02-12 - Bauhaus - "Press The Eject And Give Me The Tape" (1982) (pierwsza płyta)
1990-02-19 - Bauhaus - "Press The Eject And Give Me The Tape" (1982) (druga płyta)
1990-02-26 - Bauhaus - "The Sky's Gone Out" (1982)
1990-03-05 - Psyche - "The Influence" (1989)
1990-03-12 - Depeche Mode - Maxi single
1990-03-19 - Depeche Mode - Maxi single
1990-03-26 - SIMPLE MINDS - New Gold Dream
1990-04-02 - Bauhaus - Burning From The Inside
1990-04-09 - Dali's Car - The Waking Hour
1990-04-16 - Kissing the Pink (prawdopodobnie)
1990-04-23 - Duran Duran - Maxi Single
1990-04-30 - Psyche - Mystery Hotel
1990-05-07 - Joy Division - Substance
1990-05-14 - Joy Division - Still (Cz. 1)
1990-05-21 - Joy Division - Still (Cz. 2)
1990-05-28 - Simple Minds - Sparkle In The Rain
1990-06-04 - Simple Minds - Once Upon A Time
1990-06-11 - Tones On Tail - "Pop" (1984), Nick Cave (fragment), The Cure (fragment)
1990-06-18 - Tones On Tail - Tones On Tail
1990-06-25 - Visage - Beat Boy